Torsdag 19/8-10
Andra dagen.
En hel del information. Bara teoretiskt arbete. Ganska intressant dock. Ni som känner mig vet att att sitta i skolan och lyssna på en lärare från 9-4 inte är min favoritsyssla. Men nu och här hade jag verkligen ingenting emot det. Vi hade ju självklart lunch och några så raster.
Vi pratade väldigt mycket om den så kallade SARE-modellen. Jag har hört om den innan, på intagningen, men inte mer än så. Nu fick jag klart för mig vad det olika bokstäverna står för och hur man kan använda sig av den kunskapen i arbetslivet.
Visste ni tillexempel att det är 85 % av mina mänskliga färdigheter som utgör mitt yrke, och bara 15% är yrkesmässiga färdigheter? Det visste inte jag.
Nu kommer jag babbla på om saker som vissa utav er kanske inte finner så jätte intressant, men jag tänker se det faktumet åt sidan nu och babbla på om saker JAG tycker är kul och intressanta.
Som frisör är det viktigt att utstråla Glädje, Harmoni och Trygghet. Att komma till en salong,som kund pratar jag om nu, och känna att frisören just misslyckats med kunden innans färgning, just gjort slut med sin sambo och inte städat i salongen på 3 veckor är inget bra intryck. Även om personen i fråga kankse Har misslyckats med färgningen eller gjort slut med sin pojkvän, så borde första intrycket vara Glädje, Harmoni och Trygghet för att man ska känna sig bekväm som kund.
Det man som frisör måste göra i detta läget är att först lära känna sig själv! Vet man inte vem man själv är och hur man själv fungerar så är det svårt för andra att lära känna oss. För det andra måste man kunna Förstå sig själv. Och kunden också för den sakens skull. Man måste även förstå vikten med Service i detta yrke.
När man lärt sig förstå detta måste man kunna bemästra det hela också så det blir ett perfekt resultat med en perfekt balans och en av sveriges bästa frisörsalonger ;)
Det man måste tänka på när man möten en ny kund är att alla är unika. En entusiasktisk kram kankse funkade på kunden innan, men inte nu. Alla är som sagt olika och exempel på saker som är typiska tillfällen man måste tänka på det är; När det är skillnadet i personligheter, som jag sa innan. Alla uppskattar inte en kram utan nöjer sig med ett fast och bestämt handslag. Kulturella skillnader. Olik förväntningar t.ex. kunden säger att den vill ha rött. Vi sätter i KNALL röd färg och det kunden menade var mahogny.
Där kommer vi in på dem olika personligheterna. SARE.
Samarbetare: Typiska personlighetsdrag: Laganda,Eftertänktsam, Lugn, Passiv, Känslor, Tåliga, Tid är oviktigt, Inga rikstagare och tycker om trygghet. För oss är det viktigt att bli Omtyckta och Accepterade. Vi pratar ofta i frågor och även svarar i frågor. "Ska vi ta en kaffe?" " Vad tycker du? Ska vi det?" Som kund räcker det oftast med småförändringar. Vi borde tänka på att ta mer risker, prova nya saker, ge synpunkter och fatta beslut på kortare tid.
Analytiker: Typiska personlighetsdrag:Reserverad, Passiv, Precis, Exakt, Noggrann, Inga risktagare,Svåra att påverka,Plikttrogna, Sakliga med mycket frågor och pratar ofta om faktan. Saker att tänka på är att Le, Småprata, Inte överbetona fakta i konversationer, fatta beslut fortare. För att fånga en Analytiker till kund kan ett förslag vara att föreslå idéer och låta kunder överväga själv. "Till nästa gång kankse du kan göra såhär.. fundera på det".
Reglerare: Typiska personlighetsdrag: Verkställer sake, Målet är väldigt viktigt, Reserverad mot människor, Organiserar, Leder, Kontrollerande, Självsäkra, Snabba, Effektivitet, Befaller, Tid är viktigt, Dominera, Vinna är att nå målet. Coacher hittar man ofta som reglerare. Att tänka mer på: Le, Låta andra bestämma, Lyssna på andra, Kontakt med känslor, Vara med utåtriktad och Omtänksam.
Som kund visar dom sällan fysikt vad dom tycker och har svårt att ge positiv feedback. Man får istället kolla på saker som om kunden kommer tillbaka, eller rekomenderar till andra - då borde kunden varit nöjd. Som frisör ska man inte tveka! Man kan "plantera" idéer men regleraren får alltid ta sist ordet.
Entusiasmerare: Typiska personlighetsdrag: Vill stå i Centrum, Utåtriktad, Självsäker, övertygar och inspirerar, Energiska, Kreativa, Vinna och Vara bäst, Ej målmedvetna, Ej tidsmedvetna - tidsoptimister, Behöver känna sig beundrad och uppskattad, Behöver förändring och aktivitet. Passar det in på dig? Då kan det vara så att det kan vara bra att tänka på: Passa tider, Öva på att vara självkritisk, Lära dig ta kritik, Diciplin- bli målmedveten och Prata mindre och Arbeta mer.
Frisörer: Är ofta en blandning mellan Entusisasmerare och Samarbetare, då man ofta har;
Omsorg om människor,
Omsorg om känslor,
Omsorg om laganda,
Omsorg för mänskligaförhållanden
Kreativa
Villig att prata och vidröra.
Men hur ska jag som frisör veta vilken utav alla dessa just denna kunden är? Det kan man inte genom att bara se ett namn i bokningslistan. Utan det är först när man får möta personen eller iallafall fått prata med den. Att vara uppriktigt intresserad av personen, Vara uppmärksam, Ge passande gensvar, Vara observant, Lyssna (mjuk?, pang på?) Tolka det den säger. Som jag sa innan så svarar ofta S i frågor. Gör just denna kund det kan det vara en typisk samarbetare.
Kroppskontakten;
Mjukare, gärna kramar - Samarbetare
Backar - Analytiker
Hälsar och på först, sedan backar- Reglerare
Livligt handslag, Kraftigt - Entusiasmerare
Pratet;
Omtänksamthet - Samarbetare
Faktaord, kort och koncist - Analytiker
Bestämd,dominant, bestämd ton - Reglerare
Energisk,högt och lågt, inlevense - Entusiamerare
Stilskiftning-Hur man ändrar sig för att möta alla kunder:
>Ändra kommunikationssätt, vilka ord, vilken volym och kroppsspråk
>Utförande, kroppsspråk
>Tänk annorlunda,utifrån en annans perspektiv
>Experimentera, övning ger färdighet
>Ta risker! Våga prata.
> Förstärk dina svaga sidor till det positiva och använd dina starka i anpassning!
Dessa saker gick vi igenom, och jag antar att ni kanske inte hänger med eller inte bryr er så mycket, men det var bra för mig att få gå igenom all igen. Tack för mig =)
En hel del information. Bara teoretiskt arbete. Ganska intressant dock. Ni som känner mig vet att att sitta i skolan och lyssna på en lärare från 9-4 inte är min favoritsyssla. Men nu och här hade jag verkligen ingenting emot det. Vi hade ju självklart lunch och några så raster.
Vi pratade väldigt mycket om den så kallade SARE-modellen. Jag har hört om den innan, på intagningen, men inte mer än så. Nu fick jag klart för mig vad det olika bokstäverna står för och hur man kan använda sig av den kunskapen i arbetslivet.
Visste ni tillexempel att det är 85 % av mina mänskliga färdigheter som utgör mitt yrke, och bara 15% är yrkesmässiga färdigheter? Det visste inte jag.
Nu kommer jag babbla på om saker som vissa utav er kanske inte finner så jätte intressant, men jag tänker se det faktumet åt sidan nu och babbla på om saker JAG tycker är kul och intressanta.
Som frisör är det viktigt att utstråla Glädje, Harmoni och Trygghet. Att komma till en salong,som kund pratar jag om nu, och känna att frisören just misslyckats med kunden innans färgning, just gjort slut med sin sambo och inte städat i salongen på 3 veckor är inget bra intryck. Även om personen i fråga kankse Har misslyckats med färgningen eller gjort slut med sin pojkvän, så borde första intrycket vara Glädje, Harmoni och Trygghet för att man ska känna sig bekväm som kund.
Det man som frisör måste göra i detta läget är att först lära känna sig själv! Vet man inte vem man själv är och hur man själv fungerar så är det svårt för andra att lära känna oss. För det andra måste man kunna Förstå sig själv. Och kunden också för den sakens skull. Man måste även förstå vikten med Service i detta yrke.
När man lärt sig förstå detta måste man kunna bemästra det hela också så det blir ett perfekt resultat med en perfekt balans och en av sveriges bästa frisörsalonger ;)
Det man måste tänka på när man möten en ny kund är att alla är unika. En entusiasktisk kram kankse funkade på kunden innan, men inte nu. Alla är som sagt olika och exempel på saker som är typiska tillfällen man måste tänka på det är; När det är skillnadet i personligheter, som jag sa innan. Alla uppskattar inte en kram utan nöjer sig med ett fast och bestämt handslag. Kulturella skillnader. Olik förväntningar t.ex. kunden säger att den vill ha rött. Vi sätter i KNALL röd färg och det kunden menade var mahogny.
Där kommer vi in på dem olika personligheterna. SARE.
Samarbetare: Typiska personlighetsdrag: Laganda,Eftertänktsam, Lugn, Passiv, Känslor, Tåliga, Tid är oviktigt, Inga rikstagare och tycker om trygghet. För oss är det viktigt att bli Omtyckta och Accepterade. Vi pratar ofta i frågor och även svarar i frågor. "Ska vi ta en kaffe?" " Vad tycker du? Ska vi det?" Som kund räcker det oftast med småförändringar. Vi borde tänka på att ta mer risker, prova nya saker, ge synpunkter och fatta beslut på kortare tid.
Analytiker: Typiska personlighetsdrag:Reserverad, Passiv, Precis, Exakt, Noggrann, Inga risktagare,Svåra att påverka,Plikttrogna, Sakliga med mycket frågor och pratar ofta om faktan. Saker att tänka på är att Le, Småprata, Inte överbetona fakta i konversationer, fatta beslut fortare. För att fånga en Analytiker till kund kan ett förslag vara att föreslå idéer och låta kunder överväga själv. "Till nästa gång kankse du kan göra såhär.. fundera på det".
Reglerare: Typiska personlighetsdrag: Verkställer sake, Målet är väldigt viktigt, Reserverad mot människor, Organiserar, Leder, Kontrollerande, Självsäkra, Snabba, Effektivitet, Befaller, Tid är viktigt, Dominera, Vinna är att nå målet. Coacher hittar man ofta som reglerare. Att tänka mer på: Le, Låta andra bestämma, Lyssna på andra, Kontakt med känslor, Vara med utåtriktad och Omtänksam.
Som kund visar dom sällan fysikt vad dom tycker och har svårt att ge positiv feedback. Man får istället kolla på saker som om kunden kommer tillbaka, eller rekomenderar till andra - då borde kunden varit nöjd. Som frisör ska man inte tveka! Man kan "plantera" idéer men regleraren får alltid ta sist ordet.
Entusiasmerare: Typiska personlighetsdrag: Vill stå i Centrum, Utåtriktad, Självsäker, övertygar och inspirerar, Energiska, Kreativa, Vinna och Vara bäst, Ej målmedvetna, Ej tidsmedvetna - tidsoptimister, Behöver känna sig beundrad och uppskattad, Behöver förändring och aktivitet. Passar det in på dig? Då kan det vara så att det kan vara bra att tänka på: Passa tider, Öva på att vara självkritisk, Lära dig ta kritik, Diciplin- bli målmedveten och Prata mindre och Arbeta mer.
Frisörer: Är ofta en blandning mellan Entusisasmerare och Samarbetare, då man ofta har;
Omsorg om människor,
Omsorg om känslor,
Omsorg om laganda,
Omsorg för mänskligaförhållanden
Kreativa
Villig att prata och vidröra.
Men hur ska jag som frisör veta vilken utav alla dessa just denna kunden är? Det kan man inte genom att bara se ett namn i bokningslistan. Utan det är först när man får möta personen eller iallafall fått prata med den. Att vara uppriktigt intresserad av personen, Vara uppmärksam, Ge passande gensvar, Vara observant, Lyssna (mjuk?, pang på?) Tolka det den säger. Som jag sa innan så svarar ofta S i frågor. Gör just denna kund det kan det vara en typisk samarbetare.
Kroppskontakten;
Mjukare, gärna kramar - Samarbetare
Backar - Analytiker
Hälsar och på först, sedan backar- Reglerare
Livligt handslag, Kraftigt - Entusiasmerare
Pratet;
Omtänksamthet - Samarbetare
Faktaord, kort och koncist - Analytiker
Bestämd,dominant, bestämd ton - Reglerare
Energisk,högt och lågt, inlevense - Entusiamerare
Stilskiftning-Hur man ändrar sig för att möta alla kunder:
>Ändra kommunikationssätt, vilka ord, vilken volym och kroppsspråk
>Utförande, kroppsspråk
>Tänk annorlunda,utifrån en annans perspektiv
>Experimentera, övning ger färdighet
>Ta risker! Våga prata.
> Förstärk dina svaga sidor till det positiva och använd dina starka i anpassning!
Dessa saker gick vi igenom, och jag antar att ni kanske inte hänger med eller inte bryr er så mycket, men det var bra för mig att få gå igenom all igen. Tack för mig =)
Kommentarer
Trackback